Lomat loppuu – Jarruttaako työhön paluuta työpaikan sisäilmaongelmat ja sisäilmaoireet?

Sisäilmaoireet ja kalvavat sisäilmaongelmat voivat jarruttaa lomien jälkeistä työhön paluuta. Syksyn saapuessa lomat loppuvat ja on aika palata takaisin toimistolle ja työpaikan arkirutiineihin. Kesän jäljiltä toimistolla voi olla vastassa vielä kevään kaaos, joka häiritsee työssä viihtymistä, työn tehokkuutta ja omaa terveyttä. 

Kevät oli tänä vuonna monissa yrityksissä ja työpaikoilla hyvin poikkeuksellinen. Kesän ja loman alkaminen oli monille odotettu ja ansaittu koronakevään etätyö- ja sopeutumis ponnistelujen jälkeen. Kesälomakausi alkaa olla nyt pääosin lopuillaan. Toivottavasti kesän loma on ollut rentouttava ja työn rasituksista palauttava.

Loma loppuu - keskustelussa työhyvinvointi sekä työpaikan sisäilmaongelmat ja sisäilmaoireet

Lomat loppuvat, toivottavasti kesä ja loma sujuivat hyvin. Tuhansien järvien maassa suomalaisten kesän mielipuuhaa on saunominen ja uiminen. Monilla on mökki järven tai vesistön rannalla. Saunassa on rentouttavaa ottaa löylyt pitkän kaavaan mukaan ja välillä voi pulahtaa virvoittavaan veteen uimaan ja sukeltamaan. Tänä vuonna mökkikausi saattoi alkaa jo hieman aiemmin keväällä, etätöiden merkeissä. Mutta kesä ja lomat eivät kestä enää ikuisesti, aurinkoiset ja pitkät kesälomat ovat nostalginen muisto lapsuudesta. Töihin on lähdettävä, kun työt alkavat taas syksyllä.

Monilla työpaikoilla töitä tehdään sisällä toimistossa tai tuotantotiloissa. Viime vuosina on puhututtanut paljon talojen sisäilmaoireet, sisäilmaongelmat ja home oireet. Kosteus ja rakennusvirheet ovat sairastuttaneet sekä asuinrakennukset, että sen asukkaat. Home ja rakenteelliset vauriot ovat aiheuttaneet homeesta johtuvia oireita ja sairauksia. Nämä keskustelut ovat laajentuneet koskemaan myös sisäilman laatua työpaikoilla, työolosuhteita ja työntekijöiden terveyttä.

Töissä vietetään keskimäärin noin 8 tuntia päivässä ja kuukaudessa työtunteja kertyy noin 160 tuntia. Jos työntekijä työskentelee saman työnantajan palveluksessa 10 vuotta, sisällä tehtäviä työtunteja kertyy tuona aikana lomat ja muut huomioiden noin 17 600. Aikamoisia tuntimääriä yhteensä. Jos nämä tunnit tehdään sattumoisin epäterveellisessä sisäilmassa, terveys joutuu kovan rasituksen kohteeksi.

Työpaikan sisäilman epäpuhtaudet vaikuttavat työntekijöiden työhyvinvointiin ja yleiseen viihtyvyyteen

Mikä on parempi paluu arkeen, kuin saapua työpaikalle lomien jälkeen, jossa odottaa oma työpaikka, työkaverit ja oma tuttu työhuone, omine yksilöllisine hienouksineen – Oma työpöytä, johon on saattanut ajatuksissaan piirrellä kuvia ja kirjoituksia jopa liukenemattomalla tussilla. Tuttu työtuoli, johon saa itselle parhaat ergonomiset säädöt. Täysi tussi- tai ilmoitustaulu, johon on kiinnitetty itselle rakkaiden ihmisten kuvia. Aikaa nähnyt kahvikuppi, josta on kulunut puolet kuvioista ja teksteistä pois, ja jota ei saa puhtaaksi enää edes astianpesukoneen pisimmällä ohjelmalla.

Kevään ja kesän aikana monilla työpaikoilla oli hiljaisempaa. Kevään ja kesän aikana toimiston ja työpaikan lattialle, pöydille, kaappien ja tavaroiden päälle on saattanut jäädä sotkuja ja kertyä monenlaista huonepölyä. Siitepölyt sekä kenkien mukana kulkeutunut katupöly saattavat pyöriä vielä seinä- ja lattiapinnoilla, mikäli erikoistilanne on syönyt myös siivousbudjettia. Toimiston siivous on voitu siirtää oman firman työntekijöille, jolloin siivousta ei ole tehnyt kukaan. Tai sitä ei ole tehty ainakaan yhtä hyvin ja huolella kuin ulkopuolinen siivousalan ammattilainen olisi sen tehnyt. Työ ahdistaa, jos työpaikalla on sotkuista ja likaista.

Siivoamaton toimisto ja työpaikka on allergia- ja astmaoireista kärsivälle työntekijälle kauhistus. Sisäilmaongelmat ja sisäilmaoireet kertautuvat helposti pölyisessä työympäristössä. Siitepölyoireista kärsivälle siitepölyt aiheuttavat silmien punoitusta ja nenän tukkoisuutta ja nuhaa sekä hengitysoireita. Astmaoireiselle eri pölyistä ja erilaisista ilman epäpuhtauksista voi aiheutua niin kovia oireita, että niitä on pakko lääkitä lääkärin ohjeiden mukaan. Pölyisen kesän jälkeen allergia- ja astmaoireisilla helpottaa.

Viilenevät ilmat ja syksyn sateet sitovat pölyn ilmasta ja ilmanlaatu paranee sekä sisällä että ulkona. Edelleen ilmojen kylmetessä etenkin vanhojen toimistojen ja työpaikkojen lattian rajassa tuntuu vedon tunnetta ja jalkoja palelee. Tästä seuraa usein se, että ilmanvaihtoventtiilit ruuvataan pienemmälle, jolloin korvausilman saanti heikkenee ja seuraa tunkkainen sisäilma ja ikkunat huurtuvat. On selvää, että puhdas ja siivottu työpaikka sekä toimiva ilmanvaihto takaavat kaikille parhaat ja viihtyisät työskentelyolosuhteet.

Puhtaus on puoli terveyttä - Puhtaus parantaa työterveyttä ja keventää työterveyshuollon taakkaa

Työnantajalla on velvollisuus järjestää lakisääteinen työterveys työpaikalle. Työnantaja laatii työterveyshuollon kanssa sopimuksen, joka kattaa lakisääteiset terveyspalvelut työyhteisölle. Lakisääteisen työterveyshuollon lisäksi työnantaja voi järjestää laajempaa työterveyttä edistävää palvelua työntekijöilleen. Aika usein työnantaja sallii työntekijöiden käyttävän työterveyspalveluja lain minimivaatimuksia laajemmin. Työnantajan etu on hyvinvoiva työntekijä, jolla on mahdollisimman vähän sairauspoissaoloja ja maksettavia sairauslomapäiviä.

Toimiston siisteys vaikuttaa terveyteen ja työssä viihtymiseen. Siistillä ja puhtaalla toimistolla sisäilmaoireet väistyvät  ja siellä on terveellistä tehdä töitä. Kun työpaikan sisäilma on puhdasta raikasta, ilmaa on helppo hengittää. Asiakkaiden on kiva tulla ja puhtaus antaa hyvän kuvan yrityksestä myös ulospäin. Oletko joskus käynyt huoltoliikkeessä, jossa toimiston lattialla on vuosien aikana pinttynyt lika ja pöydillä ja hyllyillä läjäpäin sikin sokin lojuvia mappeja ja asiakirjoja. No onneksi, näiltä yrittäjiltä ostetaan tarpeeseen renkaita, ei steriilejä leikkaus- tms. terveystoimenpiteitä.

Sanotaan, että puhtaus on puoli ruokaa. Sanonta pitänee paikkansa myös hieman muunneltuna – puhtaus on puoli terveyttä. Siisti toimisto ja työpaikka lisäävät fyysistä hyvinvointia. Puhtaassa ympäristössä vireystaso on parempi, koska siivotussa ympäristössä ei viihdy taudit ja hapekas ilma parantaa suorituskykyä. Lisäksi ympäristöstä huolehtiminen ruokkii itse itseään. Fyysisesti hyvinvoiva työkaveri jaksaa tehdä oman työnsä paremmin ja jaksaa auttaa työkaveriakin onnistumaan ja innostumaan.

Iloinen työkaveri innostaa muutkin positiivisuudellaan. Psyykkinen hyvinvointi lisää työyhteisön tiimihenkeä. Mukavassa työporukassa on ilo tehdä työtä. Mieli on virkeä ja vapautuneessa ilmapiirissä uudet ideat syntyvät helpommin ja saavat siivet alleen. Yrityksen ilmapiiri nousee ja uudet ajatukset ja ideat lisäävät kilpailukykyä ja etumatkaa kilpailijoihin nähden.

Hyvä sisäilma lisää luovuutta ja parantaa työn tuottavuutta

Hyvään työpaikkaan, jossa on kivat esimiehet ja työkaverit sekä hyvät ja siistit työskentelyolosuhteet, on kiva tulla. Töissä viihtyy paremmin ja usein tällaisessa työpaikassa työ ei tunnu lainkaan raskaalta puurtamiselta. Vaan työpaikka on samalla sosiaalisen hyvinvoinnin keskus, jossa jokainen työntekijä kantaa vastuunsa omasta työstä ja luo hyvää fiilistä työyhteisöön.

Hyvä sisäilma on elintärkeä tuottavan työyhteisön kannalta. Hyvä sisäilma syntyy puhtaanapidon lisäksi ilmanvaihdon toimivuudesta. Kun ilmanvaihto toimii, joka huoneessa ja jokaisella työpisteessä virtaa riittävästi raitista ja hapekasta ilmaa. Puhdas ja happirikas ilma takaa työn tehokkuuden, kun aivoille ja keholle riittää happea vaativaan työhön koko pitkän työpäivän ajaksi. Pitkää keskittymistä vaativa työ edellyttää sen, että toimistolla ja työpaikalla on työskentelyolosuhteet kunnossa.

Luova työ ja parempia tuloksia. Jokaisessa työssä on tilanteita ja hetkiä, jolloin luovuus ajaa asioita eteenpäin. On ymmärrettävää, että liukuhihnatyössä tai toimiston rutiininomaisissa tehtävissä luovuuden tarvetta voi kyseenalaistaa. Ilmeisesti nämäkin työvaiheet ja tehtävät on suunniteltu luovuutta hyödyntäen. Luovuus lisää ideoiden määrä, ideoiden määrästä syntyy ajatuksia ja toimintamalleja. Uusien toimintamallien avulla syntyy parempia tuloksia.

Hyvä työyhteisö ja terveelliset tilat näkyvät sairauslomien ja sairauspoissaolojen määrissä. Pitkään jatkuvan sairausloman ajaksi tarvitaan sijainen, jotta työ tulee tehdyksi. Lyhyen sairauspoissaolon ajaksi ei välttämättä hankita sijaista, jolloin työ kuormittaa poissaolijaa sairauspoissaolon jälkeen, ellei työtä ole tehnyt sairauspoissaolon aikana joku muu työntekijä. Työt pitää joka tapauksessa tehdä. On kaikkien kannalta parempi, kun työntekijät säilyvät terveinä.

sisäilmaoireet

Toimiva ilmanvaihto poistaa sisäilman epäpuhtaudet - sisäilmaongelmat ja sisäilmaoireet väistyvät ja työssä jaksaminen paranee

Työpaikan sisäilmaongelmat vaikuttavat työssä jaksamiseen ja terveyteen. Työpaikan sisäilman laatuun ja työhyvinvointiin voi vaikuttaa pitämällä toimistot ja työpaikat siistinä. Lattiat, seinät ja tasopinnat pysyvät puhtaina säännöllisellä siivouksella. Siivouksen lisäksi toimiston ja työpaikan ilman vaihtumisella on merkitystä työhyvinvointiin. Toimistotilojen ilma voi olla liian kuiva tai inhottavan kostea ja kuuma. Tuotantotiloissa saattaa prosessien seurauksena syntyä epäterveellisiä epäpuhtauksia, jotka pitää työsuojelumääräystenkin mukaan siirtää hallitusti pois sisäilmasta.

Ympäristöministeriön asetus rakennusten sisäilmastosta ja ilmanvaihdosta ohjaa eri työtilojen ilmanvaihdon ohjearvoja. Tavallisella arkiajattelullakin on selvää, että pitkään jatkuvat altistumiset työpaikat tuotantotilojen epäpuhtauksille saattavat aiheuttaa hyvin haitallisia terveysvaikutuksia. Monet epäpuhtaudet kuten, radon, savu ja pakokaasuyhdisteet aiheuttavat muun muassa hengitysoireita, keuhkosairauksia ja sydänoireita.

Aineen pitoisuuden lisäksi terveyshaittoja aiheuttaa altistumisajan pituus. Puutteellinen ilmanvaihto estää epäpuhtauksien pääsyn ulos työpaikalta ja vaikuttava aine ehtii tehdä tuhoja ihmisen elimistössä jopa solutasolla. Altistumisen jatkuessa pitkään niistä voi aiheutua astmaa ja jopa keuhkosyöpää. Keuhkosyöpä on maailman yleisin syöpä ja aina erittäin epätoivottu sairaus, josta paraneminen saattaa olla kivuliasta ja pitkäaikaista (terveyskirjasto).

Vastuullinen esimies välittää työntekijöistä ja laittaa työolosuhteet kuntoon

Vastuullinen esimies ja työnantaja ottaa vastuun työntekijöiden terveydestä ja hyvinvoinnista. Työntekijät arvostavat esimiestä, joka laittaa työpaikan siivousasiat ja ilmanvaihdon kuntoon. Puhdas ja hyvä sisäilma lisää viihtyisyyttä ja parantaa kaikkien työterveyttä. Työpaikalla viihtyvät työntekijät ovat tuottavampia ja saavat enemmän aikaan. Toimiva ilmanvaihto takaa, että työpaikan kaikissa olosuhteissa virtaa riittävästi korvausilmaa ja likainen poistoilma poistuu rakennuksesta hallitusti ulos asti.

Hyvällä työpaikalla on mukava hengittää turvallisesti puhdasta ja raikasta ilmaa.

Työyhteisön hyväksi tehty työ tekijäänsä kiittää.

Askarruttaako ilmanvaihdon riittävyys?