Koulu alkaa - Mitä yhteistä on ekaluokkalaisella ja Finluftilla?

Syksy on saapunut, koululaisten kesälomat loppuvat ja koulu alkaa. Innostusta on ilmassa sekä lapsilla, että lasten vanhemmilla ja opettajilla. Ensimmäisen koulupäivän aamu on täynnä jännitystä ja tohinaa. Touhujen keskellä on lupa muistella myös omia kouluaikoja.

Muistatko vielä minkälainen oli ensimmäinen koulupäiväsi? Kävitkö koulun silloin kun oli vielä järjestäjät? Mitkä olivat entisaikoina järjestäjän tehtävät? 

Käymme tässä kirjoituksessa läpi näitä asioita. Ja kerromme tässä itsekin innostuneen jännittyneenä, että Finluft aloittaa ilmanvaihtokoulun syyskuussa. Kerromme lyhyesti tämän jutun lopussa, mitä ilmanvaihtokoulussa tulee olemaan.

Syyslukukausi ja koulu alkaa viikolla 33 - autoilija huomioi tämä liikenteessä

Opetushallituksen mukaan perusopetuksen syyslukukausi ja koulu alkaa 11.8.-18.8. välisenä aikana.

Tarkempi tarkastelu osoittaa, että varhaisimpia koulun aloittajia ovat olleet muun muassa Hämeenlinna, Kajaani ja Tampere, joissa kaikissa koulu on alkanut 11.8. Koulut alkavat tasaisesti viikon 33 aikana koko suomessa: Jyväskylä 12.8., Turku 12.8., Oulu 12.8., Helsinki 13.8., Vantaa 13.8., Rovaniemi 13.8., Vaasa 14.8. muutamia mainitaksemme.

Lukiot, ammatilliset oppilaitokset ja aikuislukiot saattavat käynnistää omat lukukautensa peruskoulujen aikataulusta hieman poiketen.

Aamuisin pyöräteillä ja teillä liikkuu paljon koululaisia. Autoilijoiden on syytä huomioida koululaiset liikenteessä. Osa lapsista liikkuu ensimmäistä kertaa yksin, sen vuoksi heidän liikkeensä voivat olla arvaamattomia. Viisas autoilija varaa omaan matkaansa hieman tavallista enemmän aikaa ja ajaa hiljaisella nopeudella omat ajonsa, tarkkaillen koko ajan valppaasti liikennettä.

Ekaluokkalaisen koulu alkaa kouluun tutustumisella

Koululainen, oikea ekaluokkalainen, nukkuu sikeästi. Eilen oli kouluun tutustumispäivä. Viimeistä kesälomapäivää viettävän esikoululaisen vanhemmat olivat saaneet kutsun kouluun tutustumiseen. Koulun rehtori oli lähettänyt pitkän viestin, jossa kerrottiin poikkeusaikojen tutustumispäivän erikoisjärjestelyistä. Kaikille oli tarkat koordinaatin koulun pihalle. Helppoa, pitäisi vain mennä sinne mihin ohjataan.

Tulevan ekaluokkalaisen oma opettaja otti oppilaat mukaansa luokkaan. Käveltiin jonossa, aivan samalla tavalla kuin esikoulussa. Jalat osuivat edessä kulkevan kantapäihin, jono ruuhkaantui. Opettaja piti ovea auki, jotta kaikki pääsivät sisälle. Kengille löytyi oma paikka. Kengät jätettäisiin tähän samaan telineeseen huomenna, ensimmäisenä koulupäivänä.

Tutustumispäivä jatkui mielenkiintoisena. Luokkaan tulisi eskarista kolme tuttua kaveria. Ja yksi on aiemmin tuttu naapurista. Opettaja kertoi jotain, mitä ei enää muista. Niin, taisi se kertoa jotakin ruokailusta. Toivottavasti ruoka olisi yhtä hyvää kuin eskarissa. Aika loppui, mentiin ulos. Äiti ja muut vanhemmat olivat saaneet rehtorilta omat ohjeet. Pihalla näkyi tuttu kaveri, sovittiin illan leikeistä, omalla pihalla.

Kesän jälkeen koululainen nukkuu sikeästi kuin karhu - herääminen on vaikeaa?

Isä käy herättelemässä ekaluokkalaista ensimmäisen kerran jo ennen 6:50. Kesän lomarytmiin tottunut ekaluokkalainen ei meinaa herätä mitenkään. Pieni ekaluokkalainen nukahti illalla äitinsä syliin. Ja vielä eilen hän oli sitä mieltä, että ei mene kouluun. Miten käy, saako isä ekaluokkalaisen hereille? Toisessa huoneessa nukkuu yläkoululainen, yhtä sikeästi kuin karhu.

Yläkoululainen onnistuu kuitenkin yllättämään täysin. Kello on 7:12, hän pomppaa heti ”herätys”-huudon kuultuaan ylös sängystä. Yläkoululainen sanoo koulun aloittamisen olevan jotain hyvin epämiellyttävää…ja kukaan täysjärkinen ei herää kesälomalla ennen kahdeksaa. Mutta innostus paistaa teinin happamalta näyttävän ilmeen läpi ja vie voiton.

Koko olemus on odottavan jännittynyt. Vanha tuttu luokka, ehkä pienillä muutoksilla, odottaa yläkoulussa. Kaverien kanssa ehtii lähettämään snäppejä ja ehtiipä siinä aamun touhujen ohessa tehdä uuden TikTokin. Kavereilta on kysytty, mitä laitat päälle ja moneltako se koulu nyt alkoikaan? Se jää hieman epäselväksi. Toinen on katsonut Wilmasta, toinen arvailee.

Ekaluokkalaisen ensimmäinen kouluaamu on täynnä innostunutta jännitystä

Ensimmäisenä kouluaamuna ekaluokkalainen ja yläkoululainen valmistautuvat kouluun lähtöön rinnakkain. Erikoiskysymyksiä satelee koululaisten vanhemmille. Milloin saan tietää valinnaisaineen? Mitkä luokat on rumia? Äiti, onko sinulla purkkaa? Minkälainen päivä tänään on? Äiti katso hiuksia. Tästä näyttää vaaleammalta ja tästä tummalta.

Ja vastauksia satelee samaan tahtiin: Älä sotke sitä ikkunaa. Se pitää pestä ennen kuin tulee pakkaset. Pilvinen päivä. Laita takki. Tämä on tosi hyvä, onneksi ostin. Kouluaamu on hieman kylmä. Kesällä on tottunut nukkumaan hieman pidempään.

Odottavan aika on pitkä – ennen kuin koulu alkaa jännitystä pitää purkaa trampoliinilla

Ekaluokkalaisen koulu alkaa klo 8:45. Aamupala on syöty ja ulko-ovi käy jo klo 8:10. Ekaluokkalaisen on pakko purkaa jännitystä ulkona Aconin HD trampoliinilla. Äiti on valmistautunut saattamaan koululaisen koulun pihalle asti. Kello käy ja aamu kuluu nopeasti, mutta odottavan aika on pitkä.

Ekaluokkalainen: Mitä voi tehdä viisi minsaa? Missä minun puhelin?

Yläkoululainen vielä kiusaa ekaluokkalaista: Sinun pitää mennä eskariin. 

Ekaluokkalainen: En minä mene eskariin, minä menen ykköselle. Yritit huijata minua. Sinä itse olit viime vuonna päiväkodissa. 

Leikki jatkuu painina eteisen lattialla.

Äiti: Reppu ja kypärä.

Ekaluokkalainen: Pitääkö minulla olla vain tyhjä reppu. Eikö siellä saa olla Pringlesejä?

Äiti: Kyllä reppu. Kypärä, sinä tarvitset sen nyt kun pyöräillään. Sinulla ei ole pyörässä lukkoa. Olisiko syytä olla?

Ekaluokkalainen: Kaverilla oli sellainen, johon piti laittaa numeroita. Käppi (lippalakki)? Tää ei oo yhtään painava.

Äiti: Kypärä.

Ekaluokkalainen: Käppi.

Äiti: Ja kypärä.

Ekaluokkalainen: Käppi.

Äiti: Laita lenkkarit.

Ekaluokkalainen: Minä tarvitsen käpin.

Äiti: Laita ensin lenkkarit. Onko lenkkarit, kypärä?

Ovi käy ja ekaluokkalainen pääsee lähtemään. Mutta, ei – se avautuu uudelleen,

Äiti: Hae se (käppi).

Käppiä ei löydy. Kierretään koko talo. Viimeinen yläkoululainen löytää sen olohuoneen lattialta.

Uusi lähtöyritys, mukana uusi reppu, käppi ja kypärä.

Teini huutaa myös: Me menemme kavereiden kanssa.

Talo tyhjenee.

Yläkoululaisten kaveriporukka kokoontuu talon pihalle. Innostunut puheensorina ja päällekkäin lentävät lauseet täyttävät pihan. Yksi kaveri on muita hieman hitaampi, mutta kaverit odottavat kärsivällisesti. Kun viimeinen kaveri saapuu, lähdetään ajamaan polkupyörillä koululle koko pyörätien leveydellä.

Äiti on saattanut ekaluokkalaisen koulun pihalle ja sopinut, että tulee koululaista vastaan iltapäivällä. On hetki aikaa muistella omia kouluaikoja.

Muistatko sinä oman ensimmäisen koulupäiväsi ja kouluajat?

Muistatko oman ensimmäisen koulupäiväsi? Ehkä kävelit, ajoit pyörällä, menit bussilla tai vanhempasi kuljettivat sinut kouluun. Muistatko luokkahuoneen? Minkälainen reppu sinulla oli? Kuka oli ensimmäinen opettajasi? Tuolloin hyvinä aikoina opettajalla oli vielä auktoriteettia. Opettajaa kunnioitettiin ja jopa pelättiin. Pelon ja jännityksen vuoksi saatoit jopa karata koulusta. Mutta ensimmäinen koulupäivä painui ehkä unohtumattomana muistona mieleesi.

Kävitkö kansakoulun tai peruskoulun viime vuosituhannen puolella? Koulu on muuttunut niistä ajoista kyllä paljon. Ennen koulussa oli yksi selkeä lukujärjestys, jolla mentiin koko vuosi kerrallaan. Nyt tilalle on tullut Wilma, koko peruskoulu on Wilmaa. Vanhemmat hukutetaan Wilman viesteihin, tai siltä se saattaa tuntua koululaisten vanhemmilta. 

Kun kaikkia viestejä ei ehdi lukea ja kuitata, vanhempi saattaa kokea syyllisyyttä ja saattaapa tuntea itsensä taas koulukiusatuksi. Miksi ei vain ole yhtä lukujärjestystä, jossa ilmoitetaan koulun alkamisaika, oppitunnit ja koulun loppumisaika. Ja kaikki asiat hoidettaisiin koululla. Ennen kaikki oli paremmin. 

Vai oliko sittenkään? Niin ehkä se on uusi opetussuunnitelma ja uudet teknologiat, joita halutaan hyödyntää. Totta puhuen, nykyinen koululaitos ansaitsee kiitoksen, opettajat tekevät todella tärkeää työtä, erittäin hyvin.

Tuuletusikkuna avoinna. Koulu alkaa Finluft ilmanvaihtokoulu

Muistatko vielä mitkä olivat järjestäjän tärkeimmät tehtävät koulussa?

Takaisin kansakouluun ja peruskouluun. Muistatko vielä, mitkä olivat järjestäjän tehtävät? Niitä oli ainakin kolme. Ensimmäisenä muistuu mieleen, että liitutaulu piti pyyhkiä kostealla sienellä. Taulua pyyhkinyt muistaa, miten sitä hangattiin puhtaaksi moneen kertaan. Seuraava oppitunti oli hyvä aloittaa, kun taulu oli puhdas.

Toinen tehtävä oli välituntikellon soittaminen. Koulussa oli vanha käsin kilkuteltava välituntikello. Järjestäjä seurasi tarkasti minuuttiviisarin liikkeitä. Kun kello oli tarkasti pykälässä, avattiin ikkuna tai ovi ja kelloa soitettiin kaksin käsin kaikilla voimilla. Kellon kilinä kantautui poikien jalkapallokentälle asti ja tyttöjen ruutuhyppelypaikalle. Ja oppilaat tiesivät juosta sisälle seuraavalle oppitunnille.

Järjestäjän kolmas ja tärkein tehtävä oli kuitenkin luokkahuoneen tuulettaminen välitunnin aikana. Luokkahuoneen tuuletusikkunat avattiin heti välitunnin alettua ja suljettiin vasta ihan välitunnin loputtua. Jo tuohon aikaan ymmärrettiin hyvän happirikkaan sisäilman vaikuttavan koulun rakenteiden ja sisäilman terveyteen. Oppilaat jaksoivat keskittyä tunnilla opiskeluun, kun luokkahuone oli tuuletettu ja luokassa oli raikasta ilmaa.

Mitä yhteistä on ekaluokkalaisella koululaisella ja Finluftilla?

Miten koulupäivän ja kouluaikojen kuvaus liittyy Finluftin toimintaan ja ilmanvaihtoon?

Saatat ehkä ihmetellä miten kouluaamun kuvaus ja kouluaikojen muistelu liittyvät Finluftin ilmanvaihto asioihin. Tietysti se luokkahuoneen tuuletus on yksi asia. Ja me Finluftilla tiedämme, että meidänkin asiakkaiden joukossa on myös paljon koululaisten vanhempia ja opettajia.

Sisäilmaasioista puhutaan paljon myös koulujen opettajien huoneissa, vanhempainilloissa ja koululaisten kodeissa.

Meillä on oma syy olla innostuneen jännittyneitä, kuten ekaluokkalaiset ensimmäisenä koulupäivänä.

Olemme nimittäin aloittamassa oman koulun pidon.

Finlufin ilmanvaihto koulu alkaa syyskuussa.

Aloitamme oman ilmanvaihtokoulun pitämisen syyskuussa. Ilmanvaihtokoulu on tarkoitettu kaikille ilmanvaihto- ja sisäilma-asioista kiinnostuneille. Ilmanvaihtokoulu järjestetään ilmaisena formaattina Finluftin verkkosivuilla.

Käymme koulussa asiantuntijoiden kanssa laajasti läpi ilmanvaihdon asioita. Ilmanvaihtokoulussa käsitellään muun muassa seuraavia asioita:

– Ilmanvaihto, mitä se tarkoittaa

– Ilmanvaihdon määräykset

– Mitkä asiat vaikuttavat ilmanvaihtoon

– Asumisen terveysasioita

– Ja paljon paljon muita hyödyllisiä aiheita

Muun muassa nämä ja paljon muuta tulee olemaan tuossa meidän ilmanvaihtokoulussa. Pysy kuulolla, annamme lähiaikoina tarkempia tietoja ohjelma-aikataulujen ja sisältöjen varmistuessa.

Ilmanvaihtokoulua odotellessa tutustu verkkosivujemme sisältöihin. Päivitämme koko ajan verkkosivujamme, haluamme tarjota sinulle asiantuntijatietoa ilmanvaihto- ja sisäilmaasioissa.

Mikäli sinua askarruttaa oman kotisi ilmanvaihtoasiat ja haluat edustajamme kotiisi kartoituskäynnille, ota rohkeasti yhteyttä meihin.

Askarruttaako ilmanvaihdon riittävyys?